KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

View previous topic View next topic Go down

KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

Post by Biro Dakwah on Tue Oct 14, 2008 4:16 pm

KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

ASSALAMUALAIKUM WBH

PENYAMPAI: USTAZ HANIF AL YAMANI
MASA : SELEPAS SOLAT MAGHRIB
TARIKH : 15 OKTOBER 2008 RABU
KITAB : NASIHAT AGAMA WASIAT IMAN KARANGAN IMAM HABIB ABDULLAH AL HADAD

SILA HEBAHKAN PADA ANGGOTA KELUARGA, JIRAN2 & TEMAN2.


Last edited by Biro Dakwah on Tue Oct 14, 2008 4:26 pm; edited 1 time in total

Biro Dakwah

Number of posts : 110
Registration date : 2008-07-14

Back to top Go down

Re: KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

Post by fendy5800 on Tue Oct 14, 2008 4:19 pm

Bro, ustaz Fadzil ke Ustaz Hanif... pls confirm...

fendy5800

Number of posts : 511
Registration date : 2008-01-14
Age : 39
Location : No.27 Jln PUSJ 3/5

Back to top Go down

Re: KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

Post by Biro Dakwah on Tue Oct 14, 2008 4:27 pm

OK. DAH TUKAU

Biro Dakwah

Number of posts : 110
Registration date : 2008-07-14

Back to top Go down

Re: KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

Post by Biro Dakwah on Tue Oct 14, 2008 4:28 pm

Ustaz Hanif. Ustaz Fadzil request tukar dgn Ust Hanif coz schedule dia tak mengijinkan. Tapi, kalau dia free, dia akan ganti ustaz Hanif

Biro Dakwah

Number of posts : 110
Registration date : 2008-07-14

Back to top Go down

Re: KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

Post by LOBO on Tue Oct 14, 2008 6:26 pm

Biro Dakwah,

Bila kita nak mula kuliah subuh dan Fekah
Cuba la kau ajak ustaz yang bawa qiamulai tu
aku suka cara dia doa
sayu betul hati aku
pengerusi bagi tahu
dia pernah jadi imam ke bilal kat Masjid Kg Baru

LOBO

Number of posts : 58
Registration date : 2008-01-15

Back to top Go down

Re: KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

Post by gsoumar on Thu Oct 16, 2008 11:35 am

Alhamdulillah semalam kita sama-sama telah mendengar kuliah Maghrib (yang pertama selepas Ramadhan) yang disampaikan oleh Ustaz Hanif merujuk kepada kitab Nasihat Agama dan Wasiat Iman karangan Imam Habib Abdullah Haddad.

Walaupun dalam keadaan hujan yang agak lebat pada awalnya, ramai juga jemaah kita yang turut hadir mengikuti kuliah tersebut. Teringat tentang topik yang dibincangkan iaitu tentang taqwa (buat apa yang disuruh, tinggal apa yang dilarang). Amat mudah untuk berjumpa dan dengar perkataan taqwa. Tetapi amat sukar mencari orang yang benar-benar bertaqwa.

Ayat
seribu dinar ayat 2-3 At Talaq : ........
Artinya : " Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu."

Pada zaman tabiit tabiin ada satu pemuda yang miskin, yang selalu belajar agama dan membaca Al-Qur'an. Dia tinggal di kawasan hutan, di sebuah pondok kecil. Siang dia belajar, malam dia pulang ke rumah dan membaca Al-Qur'an. Pada suatu malam, hujan telah turun. Tiba-tiba kedengaran bunyi ketukan pintu, lalu dibukanya pintu tersebut. Ketika pintu dibuka, didapatinya ada seorang anak gadis yang amat cantik. Perempuan itu kelihatan ketakutan seperti sedang melarikan diri dari perompak-perompak yang ingin menangkapnya. Pemuda itu ketakutan terhadap dirinya, karena dia adalah seorang muda dan Nabi
SAW bersabda, "Tidaklah duduk berduaan seorang lelaki dan wanita yang bukan mahram, kecuali yang ketiga adalah syaitan." Pemuda tadi takut, tapi dia juga merasa kasihan. Disebabkan hujan dan di dalam hutan, maka dia persilakan anak itu masuk.

Pemuda tadi masih muda. Pada saat itu dia merasakan sesuatu yang dia tidak mampu menahan, yakni nafsu syahwatnya, lalu dia membakar tangannya sehingga menitis lemak dagingnya. Tetapi bila rasa sakit berkurangan, keinginan syahwatnya datang semula, lalu dia membakar lagi tangannya. Begitulah seterusnya sehingga ke waktu pagi. Bila hari siang, maka si gadis tadi pun pergi dari situ.

Keesokan harinya, ada orang mengetuk pintu. Ketika dibuka, dia dapati ada seseorang yang dikawal dengan tentera. Orang itu berkata, "Kamu yang memberi tempat tinggal kepada gadis itu, mengapa kamu bakar tangan kamu dan jari-jari kamu?" Maka pemuda itupun menceritakan halnya. Kemudian kata
orang itu, "Budak itu adalah anak saya dan saya adalah raja. Sekarang saya jemput kamu dan aku kawinkan kamu dengan dia."

Firman Allah SWT, "Barangsiapa bertawakal kepada Allah SWT, Allah akan beri kepadanya jalan keluar. Dan Allah akan memberi rezeki kepadanya dari jalan yang tidak disangka-sangka." Akhirnya pemuda tadi menjadi seorang ulama yang besar dan seorang yang kaya raya. Kerana apa? Kerana taqwanya kepada Allah SWT.

gsoumar

Number of posts : 222
Registration date : 2008-05-04
Location : PUSJ

Back to top Go down

Re: KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

Post by wardah15 on Thu Oct 16, 2008 4:38 pm

Kalaulah zaman sekarang ada org mcm nih.. aman dunia.. skang nih, bukan setakat org asing.. anak, cucu, adik even nenek pun dia sapu.. na'uzubillah

wardah15
Moderator
Moderator

Number of posts : 79
Registration date : 2007-12-28
Age : 36
Location : PUSJ 3/3

Back to top Go down

Re: KULIAH FEKAH USTAZ HANIF AL YAMANI RABU 15 OKTOBER 2008

Post by Sponsored content Today at 2:45 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum