Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

View previous topic View next topic Go down

Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by mamaliz on Fri Nov 21, 2008 11:11 am

"And what We have revealed to you (O Muhammad) of the Book (the Quran), it is the (very) truth [that you (Muhammad) and your followers must act on its instructions], confirming that which was (revealed) before it. Verily! Allah is indeed All-Aware, and All-Seer of His slaves"

~Fatir: 32~
Waktu engkau masih kecil...
kau laksana teman sejatiku
Dengan wudhu', Aku, kau sentuh
Dalam keadaan suci, Aku, kau pegang
Aku, kau junjung dan kau pelajari
Aku, engkau baca dengan suara lirih dan lantang setiap hari
Dan engkau menciumku mesra setelah selesai bacaan mu

Sekarang, engkau telah dewasa....
Ku lihat, kau sudah tak berminat lagi padaku...
Mengapa engkau perlakukan Aku sebegini?
Apakah Aku bahan bacaan usang yang hanya tinggal sejarah...?
Mungkin, pada firasatmu, aku bahan bacaan yang tidak menambah pengetahuanmu
Atau, aku hanya untuk anak kecil yang baru belajar mengaji.......
Sekarang, Aku tersimpan dengan begitu rapi sekali,
Sehinggakan engkau lupa di mana Aku tersimpan
Aku sudah engkau anggap hanya sebagai perhiasan di almari mu.

Acap kali, Aku dijadikan mas kawin agar engkau dianggap bertaqwa
Atau Aku kau buat sebagai perhisasan di dinding untuk menakuti iblis dan syaitan
Kini Aku lebih banyak tersingkir, dibiarkan dalam kesendirian, kesepian.
Di dalam almari, di dalam laci dan di dinding,
Aku engkau pendamkan.

Dahulu... seawal pagi... surah-surah yang ada padaku engkau baca beberapa halaman.
Di waktu petang, Aku kau baca beramai-ramai bersama temanmu di surau.....
Sekarang... seawal pagi sambil minum kopi... engkau menyelak halaman surat khabar
DiWaktu lapangmu
Engkau lebih gemar membaca novel karangan manusia
Sedangkan Aku yang berisi ayat-ayat yang datang dari Allah Azzawajalla,
Engkau abaikan dan engkau pinggirkan...

Sewaktu berangkat kerja pun, terkadang engkau lupa membaca pembuka surahku (Bismillah).
Di dalam perjalanan engkau lebih asyik menikmati muzik duniawi
Tiada kaset yang berisi ayat-ayat Allah yang terdapat di dalam keretamu
Sepanjang perjalanan, radiomu selalu tertuju ke stesyen radio kesukaanmu
Sungguh Mengasyikkan

Di meja kerjamu tidak ada Aku untuk kau baca sebelum kau mulai kerja
Di Komputermu engkau putar muzik kegemaranmu
Jarang sekali engkau putar ayat-ayatku.........
E-mail temanmu yang ada ayat-ayatku juga kau abaikan
Engkau terlalu sibuk dengan urusan dunia mu
Benarlah dugaanku bahawa engkau kini sudah benar-benar hampir melupaiku

Bila malam tiba engkau mampu bersengkang mata berjam-jam di depan TV.
Menonton siaran televisyen
Di depan komputer berjam-jam engkau betah duduk
Hanya sekedar membaca berita murahan dan gambar sampah
Waktu pun cepat berlalu.........
Aku semakin kusam dalam laci-laci mu
Mengumpul debu atau mungkin dimakan hama

Seingatku, hanya awal Ramadhan engkau membacaku kembali
Itupun hanya beberapa lembar dariku.
Dengan suara dan lafadz yang tidak semerdu dulu
Engkaupun kini terangkak-rangkak ketika membacaku
Atau waktu kematian saudara atau taulan mu

Bila engkau di kubur sendirian menunggu sehingga kiamat tiba
Engkau akan disoal oleh para malaikat suruhanNya
Apakah TV, radio, hiburan dan komputer dapat menolongmu?
Yang pasti ayat-ayat Allah yang ada padaku dapat menolong mu
Itulah janji Tuhanmu Yang Maha Esa

Sekarang engkau begitu enteng membuang waktumu...
Setiap saat berlalu...
Dan akhirnya.....
Kubur yang setia, menunggumu...........
Dan Engkau pasti kembali,
Kembali kepada Penciptamu

Jika engkau menyelakku dan menghayati ku selalu...
Di kuburmu nanti....
Aku akan datang sebagai pemuda gagah nan tampan.
Yang akan menyinari kuburmu yang gelap
Yang akan membantumu membela diri
Dalam perjalananmu ke alam akhirat
Akulah "Al-Qur'an", kitab suci yang akan senantiasa melindungi dan menemanimu.

Kini, dakap dan peganglah Daku kembali....
Bacalah isi-isiku kembali dengan penuh tawaddhu'
Karena ayat-ayat yang ada padaku
Adalah ayat-ayat panduan, pedoman dan peringatan
Yang berasal dari Tuhan Sekalian Alam
Tuhan Yang Maha Pengasih dan Maha Pemurah
Yang disampaikan oleh Jibril melalui Rasulmu yang tercinta

Dampingilah Aku segera.......
Selaklah Aku dengan penuh istiqamah
Walau secebis ayat
Agar engkau senantiasa mengingat Rabbul Jalil
Yang menciptamu dari setitis mani

mamaliz

Number of posts : 8
Registration date : 2008-04-29

Back to top Go down

Re: Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by karisma on Fri Nov 21, 2008 11:48 am

ustazah mana lak ni...

karisma

Number of posts : 91
Registration date : 2008-01-11

Back to top Go down

Re: Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by ibnu umair on Fri Nov 21, 2008 12:52 pm

betul laa...
nak berkenalan blh kaa

ibnu umair

Number of posts : 136
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by karisma on Fri Nov 21, 2008 5:14 pm

Dah berpinggan2 dan bermangkok2 air tangan dia kau makan kat surau tu tak kenal lagi...mangkok betol la...

karisma

Number of posts : 91
Registration date : 2008-01-11

Back to top Go down

Re: Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by ibnu umair on Mon Nov 24, 2008 4:20 pm

muskil betol aku, karisma ni semua tau..
sape ek

ibnu umair

Number of posts : 136
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by fendy5800 on Mon Nov 24, 2008 4:25 pm

karisma kan nak jadi pengerusi JKP, so dia kena tau la semua perkara...

fendy5800

Number of posts : 511
Registration date : 2008-01-14
Age : 39
Location : No.27 Jln PUSJ 3/5

Back to top Go down

Re: Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by ibnu umair on Mon Nov 24, 2008 4:41 pm

sayang sekali dia org luar. langsung tak layak. jadi penuang mee goreng time kuliah ustaz je dia tu layaknye. pulak tu senduk asik ilang je. pas tu gunakan mangkok. tu yg aku kena mangkok tu

ibnu umair

Number of posts : 136
Registration date : 2008-01-08

Back to top Go down

Re: Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by arip on Mon Nov 24, 2008 4:50 pm

Betul. Karisma hanya bisa melihat sahaja.

FYI, malam ni ada ceramah Sheikh Yusuf Estes di Dewan MBSA Jalan Adang Bukit Jelutong (Paderi Kristian latin Amerika yg menjadi pendakwah Islam). Mula jam 8pm.

arip

Number of posts : 230
Registration date : 2007-12-16

Back to top Go down

Re: Tazkirah: Daku yang Dikau lupai

Post by Sponsored content Today at 6:14 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum